Krétai élménybeszámolóm

2010. június 26-án, egy szombati nap estéjén még a világhírű skót énekes, Rod Stewart budapesti koncertjén voltam, azonban másnap hajnali kettőkor már egy Ferihegyre tartó taxiban ültem Édesanyám (akinek az ősei bolgárok és görögök is voltak) és Apu társaságában. A Görögország legnagyobb szigetére, Krétára tartó repülőút mindössze két és fél órás volt, azonban már dél is elmúlt, amikor elfoglalhattuk a Dimitros Village szállodában található szobáinkat. (Itt egy órával előrébb vannak a magyaroktól.) A kipakolás után Én mély álomba szenderedtem, és vacsoráig már fel sem ébredtem. Arról pedig még nem is beszéltem, hogy a megérkezésünk után nem sokkal sikerült bezárnom magam az egyik szobába, ahonnan csak fél órával később tudtam “kiszabadulni”.

A krétai tengerparton - Mészáros Márton felvétele -

Másnap a városunkat, a 40 ezer lakosú Réthimnót (Rethymno) térképeztük fel, aminek a híres kikötőjét, a sétányát, a velencei kaput, és a 17. században épített Rimondi-kútat tekintettük meg, valamint a középkori, 1573-ban épült Velencei Erődjében is jártunk. Ez a monumentális épület a valaha épült legnagyobb velencei erődök egyike. Többször jártuk bent a hotelünktől 4 km-re található városban, ahonnan én az összes alkalommal, gyalog egy 45 perces séta árán értem haza.

A Rimondi-kút előtt, Réthimnó, Kréta - Mészáros Márton felvétele -

A következő napok során rengeteg időt töltöttünk el a tengerparton, ahol órákon keresztül olvastam, zenét hallgattam és pihentem. A két hetes nyaralásunk alatt nyolc könyvet olvastam el, ezek közül a francia André Castelot Napóleon fiáról írt, A Sasfiók című könyve és Nemere István Szex és politikája tetszett a legjobban. Több alkalommal egyedül elmentem egy étterembe, ahol az utolsó látogatásomkor a pincér már a barátjaként üdvözölt. A szálloda egyik akváriumhoz hasonló, hatalmas medencéjében gyakoroltam, hogy mennyi ideig tudok lent maradni a víz alatt. A rekordom 38 másodperc.

A Balos-lagúnánál, Kréta - Mészáros Márton felvétele -

Az első héten felkerestük a híres Gramvousa-szigetet is, ahol a több száz méter magas hegy tetején megtekintettük az évszázados erődítményt is, és a gyönyörű panorámát. Ezt követően a mindenki által csak a “Kék Lagúnaként” emlegetett Balos lagúnához vitt hajónk, ahol kiváló, 30 Celsius-fokos időnk volt fürödni a szemkápráztatóan kék vízben, valamint homokvárat építeni. A vízben egyszer csak arra lettem figyelmes, hogy valami piszkálja a lábamat, és csak leérve eszméltem rá, hogy egy kis, fekete rák nézte a lábamat játékszernek.

A hotel medencéjében, Kréta - Mészáros Márton felvétele -

A nyaralás egyik legemlékezetesebb élménye számomra, az volt, amikor július 2-án Anyával “parasailingeztünk”, ami annyit tesz magyarul, hogy a tenger közepéről egy csónakról ejtőernyővel a hátunkon felszállunk a magasba. 150-200 méterről valójában más minden…

Felszállásra készülődve Anyával, Kréta - Mészáros Márton felvétele -

A következő nap már korán reggel kibéreltünk egy Suzuki Jimnyt, amivel még délelőtt elértünk a Kréta fővárosától, Herakliontól (Iraklion) pár km-re található ősi Knosszoszba. A görög mitológia szerint itt élt és uralkodott Minósz király, akinek a palotája alá építetett labirintusban rejtőzködött a bikafejű Minotaurusz, aki megölte az idetévedt embereket. A bizonyított tény egyenlőre csak annyi ebből, hogy Knosszosz valójában egy letünt birodalom központja volt, ami 4000 évvel ezelőtt virágzott.

Knosszosz, Kréta - Mészáros Márton felvétele -

Knosszosznak ez a része viszont csak az 1900-as évek elején került napvilágra, ugyanis ekkor tárta fel azt Sir Arthur Evas, a brit régész. Megdöbbentő volt látni ezeket az évezredes romokat, a gigantikus, 200 literes élelmiszerraktározásra használt agyagkorsókat, és azt a kőtrónust, ami valószínűleg magának Minosz királynak szolgálhatott ülőalkalmatosságnak. Utunk ezt követően a Lászithi-fensík egyik 800 méternél is magasabb pontjára vezetett, majd a Ditké-barlanghoz értünk, ahol a monda szerint a görög főisten, Zeusz született. A barlang nagyon hideg é tele van mohákkal, valamint különös mészkövekkel. Ez az első alkalom, hogy külföldön autót béreltünk, de ennek ellenére az én Anyukám tökéletesen vezetett itt is.

Anyával és a Suzuki Jimnyvel, Kréta - Mészáros Márton felvétele -

A következő nap során bérelt autónkkal Elafoniszit kerestük fel, amelynek elképesztően szép homokos strandja és káprázatos, azúrkék színű lagúnája van. Már maga az oda út is elég nehézkés volt, ugyanis gyakran csak egy sáv volt. Itt mindössze csak három órát töltöttünk el: a félhold alakú strandján napoztunk, langyos vizében pedig úsztunk. Délután Kréta második legnagyobb városában, Hanjában jártunk.

A Szpinalonga-szigeten, Kréta - Mészáros Márton felvétele -

Már a nyaralás végén valamelyik nap annyira fáradtnak éreztem magam, hogy a reggeli után egyből visszafeküdtem aludni és délután kettőig fel sem ébredtem. Ha jól emlékszem ez volt az a nap, amikor tökéletesen megtanultam búvárkodni és annyira belejöttem, hogy másfél órán át ki sem jöttem a tengerből.

Naplemente, Kréta - Mészáros Márton felvétele -

Az egyik legforróbb napon Elundára, Kréta legdrágább üdülőkörzetére látogattunk el, ahonnan hajóval vittek át minket Szpinalonga szigetére, ahol három és fél órán át még az utolsó kődarabot is feltérképeztük, és én még az 1579-ben a velenceiek által épített erőd legmagasabban fekvő, nehezen megközelíthető pontjára is felmásztam. Egyébként a szigetet 1715-ig Velence birtokolta, pedig ekkor Kréta nagy részét már a törökök uralták. Később az 1900-as évek elején a szigetet már lepratelepként használták. Távozóban innen rossz hajóra szálltunk, azonban egy bő egy órás kitérő után végül mégis elértük eredeti célállomásunkat.

A blog szerzője, Kréta - Mészáros Márton felvétele -

Az utolsó két napon szinte lehetetlen volt úszni a tengerben, ott ugyanis 2,5-3 méter magas, iszonyú erős hullámok csapkodtak, ennek ellenére én mégis bemerészkedtem a vízbe, ahol rajtam kívül csak öt ember volt. Viszont a hullámoknak nem igazán jelenttettem akadályt, néha ugyanúgy elmostak és ledöntöttek a lábamról, vagy a matracomról mint a mellettem próbálkozó 150 kg-os, izomagyú lengyel férfit.